Češi vytvořili repliku středověkého orloje pro Nizozemí
Více než dva roky zkoumání, konzultací, navrhování, vizualizací a výroby vyvrcholily velmi intenzivním týdnem instalace v Nizozemském městě ´s-Hertogenbosch. Výsledkem česko-nizozemské spolupráce je desetimetrová replika středověkého interiérového orloje z doby Hieronyma Bosche, která byla slavnostně odhalena 30. května 2010.
Podobný orloj kdysi stával v katedrále svatého Jana, ale při velkém požáru v 16. století byl poničen natolik, že se z něj dochovala pouze křídla scény Posledního soudu a část zvonkohry. K sestavení vizuálu repliky sloužily nejen tyto dochované části, ale také několik záznamů v archivních listinách, kde je orloj krátce zmiňován.
Replika orloje sestává ze čtyř částí (pater). Spodní část tvoří astrolabium, kde kromě fází slunce a měsíce, hodinového kola či ručně modelovaného zvířetníkového kola je ručně malované kalendářní kolo s 365 významnými dny města, respektive svatými osobnostmi, a s vyobrazeními patrona a práce pro příslušný měsíc. Správný den ukazuje hůlka ručně vyřezávané dřevěné sochy svatého Jakuba. V rozích spodní části najdeme takzvané Nedělní písmeno, Epakta, Zlaté číslo a Indikce, jejichž kombinace v dřívějších dobách lidem připomínala významné svátky v roce (např. Velikonoce). Díky „gotickým“ oknům v bočních dveřích je možné uvnitř spodní části vidět funkční historický hodinový stroj se závažími.
Postupný vývoj vzhledu orloje - ukázky některých fází:
Papírový model ze 14. 5. 2009 Vizualizace z 18. 11. 2009 Vizualizace z 18. 4. 2010
Podle vizualizací Zuzany Foffové byl vyroben papírový vystřihovací model orloje,
který si zájemci mohou v centru zakoupit a sami sestavit.
Vizualizace se objevily také na poštovních známkách,
které byly vydány u příležitosti odhalení orloje.
Prostřední část představuje scénu Klanění tří králů. Podkladem pro ručně vyřezávané dřevěné polychromované sochy byly postavy z obrazů právě Hieronyma Bosche. Králové jsou vedeni sluhou. Každý král se postupně otočí k Madoně s dítětem a posléze skloní hlavu. Nejprve přichází nejstarší král, poté král se zlatými dary a nakonec nejmladší, černý král.
Rovněž scéna Posledního soudu je inspirována obrazy Hieronyma Bosche. V nejvyšší části orloje stojí dva pohybliví andělé před skutečnou zvonkohrou. Zvonky pocházejí z nizozemské tradiční zvonařské dílny. Po zatroubení dvou andělů se otevřou dvoumetrová křídla Posledního soudu, aby v zápětí vystoupily figurky z otevírajících se hrobů. Nejprve jedni míří do otevírající se pekelné tlamy a posléze druzí míří do nebes. Nakonec se křídla Posledního soudu opět uzavřou a andělé se z rohů vrací před zvonkohru. Z trubek andělů se ozývá pro tento účel složená fanfára.
Díky vynalézavosti a zručnosti českých řemeslníků a díky spolupráci s nizozemskými hodináři a zvonaři bylo možné takovýto projekt uskutečnit. Všem, kteří se na přípravě, výrobě a instalaci tohoto náročného objektu podíleli patří velký dík.
Praga Mystica s.r.o. Produkce, odborné konzultace Produkce, vzhled, vizualizace Event Dekorace Ondřej Blahník – dřevořezba |
Jheronimus Bosch Art Center Zadavatelé Anton Brinkman – výkresy astromechaniky |